2017. sze 13.

Hát eltelt a nyár

írta: Jadiska
Hát eltelt a nyár

Telek tisztítás és kerítés, Fifi a törpe denevér

Szentendre elfogadta az új SZÉSZ-t ez azt jelenti, hogy szeptember 1-étől drága kis telkünk és a mellette őrködve figyelő önkormányzati telkek mindhárman új övezeti besorolást kaptak, méghozzá állat-és növénykertté váltak. Úgy gondolok néha rájuk mintha új ruhába öltöztek volna, új besorolásuk révén, pedig a telkekre más várt. Egy kis nyiratkozás, vagy talán inkább epilálás következett, ugyanis a telkek felszínét meg kellett tisztítani. Zöld testük most csupaszan virít, de ez csak az átment. Egész napjaim mennek el azzal, hogy fajlistát állítsak össze azokról a fákról és cserjékről, amelyek bemutatásra kerülnek majd kertünkben, az állatok mellett, hogy összeállítsam, milyen új ruhába öltöztessem ezt a három, szívemnek oly kedves földterületet.

A következő lépés a kerítés megépítése. Sajnos minden nagyon drága, legalább is a mi költségvetésünkhöz képest, így elhatároztuk, hogy a kerítést mi fogjuk megépíteni Jocival. Az még nem dőlt el, hogy ott alszunk-e a helyszínen vigyázva a kiszállított alkatrészekre, vagy másütt hagyjuk azokat, de már alig várom, hogy haladjunk ez ügyben is.

Miközben a nyár lassan eltelt, közben számomra kinyílt egy teljesen új világ: a repülő emlősöké, azaz a denevéreké. Kiskoromban egyszer találtunk egy denevért apuval a tóparton, hazavittük anyu szörnyülködése ellenére, és este elengedtük, és ennyi volt. Nem tudtam közelebb kerülni a kis lényhez, és már jött is a következő állat, rohangáltam tovább, és elfeledkeztem róla. Aztán idén nyáron behoztak a rendelőbe egy talált bébi denevért. Egészen egyszerűen az utcán a földön találták az 50 forintosnál nem nagyobb bébit. Egyből szívembe zártam a kis ronda csupasz testét, és minden áron meg akartam menteni. Elkezdődött a cumiztatás, szakirodalmak bújása. Kiderült, hogy mások is nevelnek kis denevért és kaptam még kettőt. Na hát szegény, elsőként érkezett denevérkét nem sikerült felnevelnem, de a második bébit igen. Ő a Fifi nevet kapta. 

19748620_1551017448292079_1566368366112303941_n.jpg

Mára már tudom, hogy Fifi egy fehérszélű törpedenevér, nőstény. Borzasztóan falánk volt, bármennyi tejpótlót képes lett volna meginni, így vissza kellett fogni őt, nehogy túltöltsem, mert állítólag a denevérek ebbe is belehalhatnak. Több hétig etettem Fifit mire rájöttem, hogy időközben kifejlődött felnőtt fogazata de még mindig nem volt hajlandó mást enni csakis a tej érdekelte. 

20046633_1561158613944629_352103153552814699_n.jpg

Annyit tukmáltam őt rovarokkal, hogy a végén meguntam, és úgy voltam vele, nem érdekel, akkor tejet eszik majd élete végéig, de ez nem volt bölcs. Fifi szőre kihullott, ez mégiscsak több a soknál, egyre csak aggódtam, hogy mi lesz most. Ekkor érkezett a hír, hogy Fifivel egyidős, szintén csak tejpótlót ivó denevér gyerek meghalt, minden előjel nélkül. Megrémültem, nem lehet, hogy a sok ébren töltött éjszaka hiába való legyen.

20937772_10159188152860026_156381221_n.jpg

Beszereztem egy adag muslincát. Lefagyasztottam belőlük 10-20 darabot. Majd fagyott testüket feloldva tejbe áztattam a muslincahullákat szárnyuknál fogva. Itt már éreztem, hogy nem vagyok teljesen normális, de engem is meg kell érteni: nem akartam, hogy a munkám szomorú véget érjen. Így nyújtottam Fifi szája elé a tejes muslincát. Fifi mint egy alázatos kiskutya körbenyalta, tulajdonképen tisztára nyalta a muslinca tetemét, és kis fekete szemeivel nézett rám, hogy "na ez meg mi volt?" Én meg csak mártogattam és tukmáltam. Ő egyre mérgesebb lett, egyre agresszívabban nyalta a muslincát mígnem mérgében véletlenül ráharapott a finom falatra. Ez aztán annyira megízlett neki, hogy ezek után még aznap gyorsan átváltottunk a tejes lisztkukacra, de itt megint megtorpantunk.

Fifi minden nap jött velem egy uzsonnás dobozban dolgozni és falta a tejbe áztatott lisztkukacot, mígnem ezt is meguntam és beraktam őt a nagy mentett még röpképtelen denevérek közé, ahol kemény az élet, nincsen tej, csak víz, meg lisztkukac.

img_20170727_191825.jpg

Nem aludtam jól aznap este, aggódtam Fifiért, de Fifi igazi hősként viselkedett. Éjjel felkeltem meglestem, és mit látok? Fifi a lisztkukacos tálkában ül, testén lisztkukacok rohangáltak, azt hittem bajba került, majd meghallottam a hangos csámcsogó falatozást. Elemlámpám fényénél láthattam ahogyan az éjszaka apró pici ragadozója végre végre azt csinálja amire alkották. Csak úgy ropogtatta a kitinpáncélokat, alig maradt élő lisztkukac a nyomában. Majd ezután komótosan átmászott a vizes tálkához, leöblítette a vacsorát és elbújt a törölközőjébe a többiekhez.

Fifi szőre egy hét múlva megjelent, bársonyos, finom rétegben borította egész testét, majd két héttel később már alig bírtam megkülönböztetni a többi mentett denevértől. Fifi kikupálódott.

Fifi valószínűleg velünk telel, és tavasszal engedem útjának, remélem boldog élete lesz.

img_20170903_154937.jpg

 

 

 

 

 

Szólj hozzá

Szentendre Állatkert Az élet értelme Denevér Árva vadállat Állatmentő szolgálat